
Miks Tallink kaotab reisijaid: hinnad, konkurents ja majandusraskused
Tallinki laevandusettevõte teatas esimeses kvartalis 2025 tekkinud kahjumist, mis ulatus 33,2 miljoni euroni. Börsiaruande kohaselt on võrreldes eelmise aastaga vähenenud nii reisijate kui ka kaubavedude arv. Ettevõtte juhatuse esimees Paavo Nõgene põhjendas seda keerulise makromajandusliku olukorraga, kuid kas ainult majanduse halb seis mõjutas firma tegevust?
Tallink on suurim parvlaevaoperaator Tallinna–Helsingi liinil. Iga päev teenindab ettevõte seitset reisi Eesti ja Soome pealinnade vahel. Lisaks sellele korraldab firma reise Tallinna ja Stockholmi vahel, kus suure osa aastast pole tal ühtegi tõsist konkurenti, ning hiljuti alustati reise Paldiski–Kapellskäri liinil, kus rivaaliks on DFDS.
Tallinki laevad on kiired ning pardal on mõnus atmosfäär. Reisi ajal leiavad tegevust nii täiskasvanud kui ka lapsed. See kehtib nii kahetunnise Helsingi reisi kui ka Stockholmi kruiisi kohta, kuigi seda liini teenindav Baltic Queen on juba üsna kulunud. Üldiselt pakub Tallink kõrgetasemelist teenust, kuid midagi tundub siiski olevat viltu.
Juba mitu aastat domineerib Tallink Eesti turul mitte ainult reiside arvu ja laevastiku mahu, vaid ka piletihindade poolest. Kuid arvestades konkurentsi, võiks nii reisijate kui ka kaupade veohinnad olla madalamad. Praegu maksavad piletid Tallinnast Helsingisse rohkem kui Ryanairi lend Londonisse (see lennufirma on samuti rahulolematu Tallinna lennujaama hinnapoliitikaga ja on vähendanud lendude arvu Tallinna suunal), rääkimata konkurentide parvlaevapiletite hindadest.

Näiteks lähimateks kuupäevadeks maksab Tallinki parvlaevapilet Tallinnast Helsingisse alates 32 eurost, nädalavahetusel aga vähemalt 42,60 eurot. Sama teekonna Eckerö Line’i laevadega saab läbida pea poole odavamalt – praegu algavad piletihinnad 19 eurost. Viking Line pakub reise hinnaga alates 15,50 eurost. Valik paistab siin üsna selge olevat.
Reisijate jaoks, olenemata sellest, kas nad liiguvad Tallinnast Helsingisse või vastupidi, on tänapäeval peamiseks kriteeriumiks piletihind. Lõppude lõpuks on kolme ettevõtte – Tallinki, Viking Line’i ja Eckerö Line’i – pardateenused enam-vähem sarnased. Ning kaks tundi reisida pole nii pikk aeg, et vajataks mingeid lisateenuseid.

Kui hindadest veel rääkida, siis on täiesti võimalik sõita Eestist Soome parvlaevaga vaid kuue euro eest, ja isegi autoga kaasa võttes maksab see vaid 12 eurot! Kahjuks pole see hind Tallinki puhul võimalik, sest nende lojaalsusprogramm ei motiveeri nende teenuseid kasutama. Seda on märganud ka ärikliendid, kes on juba ammu eelistanud Viking Line’i pakkumisi.
Nii jõuabki järeldusele, et ettevõtte kahjumite põhjus pole niivõrd makromajandus, vaid pigem hinnapoliitika. Kui nõudlus väheneb, tuleb selle hoidmiseks kas hindu langetada või korraldada sooduskampaaniaid. Tallinki pakkumised nende uudiskirjas aga ei tekita erilist soovi nende teenuseid kasutada.

Siiski, Nõgene välja toodud makromajanduslikel põhjustel on oma tõetera sees. Nii Soome kui ka Eesti majandus on olnud pikalt kriisis ja kahe riigi elanikele on naaberriigis külaskäik muutunud liiga kalliks. On täiesti märgata, et Tallinna Vanalinna tänavatel on soomlasi vähemaks jäänud.
Turistide arvu vähendavad ka riiklikud maksupoliitika otsused. Peaminister küll räägib maksukoormuse vähenemisest, kuid tegelikkuses tõusis käibemaks hotellidele sel aastal üheksalt kolmteist protsendile ning suvel tõuseb üldine käibemaks 24 protsendini. Võib ju ilusasti öelda, et kahe aastaga kasvas maksumäär neli protsendipunkti, aga tegelikult on see ligi 20-protsendiline hinnatõus! Loomulikult tähendab see, et kõik hinnad tõusevad vähemalt viis, tegelikkuses aga viisteist protsenti.
Seda kõike arvesse võttes valib inimene teenusepakkuja, kes pakub sama asja palju odavamalt. See kehtib nii laevandusettevõtete kui ka turismisihtkohtade kohta laiemalt. Kui ettevõtte hinnapoliitika ja riigi maksupoliitika oluliselt ei muutu, kuuleme Tallinki kahjumitest edaspidigi üha sagedamini, sest meie ettevõtjad üritavad kahjusid korvata hindade tõstmisega. Nii tekibki nõiaring.