
Esimene elektriparvlaev Tallinna-Helsingi liinile võib valmida mõne aasta pärast
Laevandusettevõte Viking Line võib juba mõne aasta pärast tuua Tallinna ja Helsingi vahelisele liinile esimese elektritoitel töötava parvlaeva. Hiljuti tutvustas ettevõte revolutsioonilist Heliose kontseptsiooni, mis näitab, et Soome lahe “roheline koridor” võib saada teoks 2030. aastate alguses. Kui see visioon ellu viiakse, saab Heliosest maailma suurim elektriline parvlaev.
Heliose laeva kontseptsioon tugineb uurimiskoostööle Viking Line’i ja Rauma laevatehase ning teiste partnerite vahel. Umbes 85–100 megavatt-tunnise akumahtuvusega suudab parvlaev vedada 2000 reisijat üle Soome lahe veidi rohkem kui kahe tunniga. Laeva pikkus ulatub 195 meetrini, laius 30 meetrini ning kiirus jääb umbes 23 sõlme juurde.
See kontseptsioon on spetsiaalselt välja mõeldud Helsingi–Tallinna liinile, sest 80-kilomeetrine teekond sobib elektrilaevadele justkui valatult. Laeva laadimine toimub sadamas seismise ajal. Selle toiteks läheb vaja üle 30 megavatt-tunni võimsust.
“Helios kuulutab meretranspordi uue ajastu, täpselt nagu seda tegid omal ajal esimesed purje-, auru- ja mootorlaevad. See kontseptsioon tõestab, et suuremahuline heitmeteta meretransport pole enam pelk unistus. Maailma suurimad täielikult elektrilised parvlaevad võivad alustada tööd juba järgmise kümnendi alguses. Oleme kindlalt pühendunud Heliose ambitsioonika visiooni teostamisele,” ütleb Viking Line’i tegevjuht Jan Hanses.
Viking Line on aastaid investeerinud sadu miljoneid eurosid keskkonnasõbralikesse laevandustehnoloogiatesse, sealhulgas maailma esimesse vedelgaasi ja biogaasiga reisilaeva Viking Grace (2013) ning Viking Glory (2022). Ettevõtte reisijad saavad lisatasu eest valida biokütuse, vähendades sellega reisi heitkoguseid 90 protsendi võrra. Heitmeteta laevandus Soome lahel areneb FIN-EST Green Coridori projekti raames, kuhu kuuluvad Helsingi ja Tallinna linnad, nende sadamad ning piirkonna suurimad parvlaevaettevõtted.
“On suurepärane, et mõlemad linnad koos oma sadamatega on võtnud kohustuse luua roheline merekoridor. Elektrilaevandus ei teki ainuüksi laevadesse investeerimisest. See vajab ka tõhusat ning usaldusväärset laadimistaristu sadamates. Uute elektrilaevade kodusadamaks saab Jätkäsaari, kus Helsingi Sadam viib ellu arendus- ja laiendusprogrammi kuni 2032. aastani. Selle projekti edenemine on meie enda plaanide jaoks äärmiselt tähtis,” märgib Jan Hanses.
Juba praegu suundub suurem osa Helsingi Sadama reisija- ja kaubaliiklusest Eestisse. Helsingi Sadama prognooside järgi kasvab reisijate arv linna Läänesadama ja Tallinna vahel 5,5 miljonilt 2024. aastal 11,6 miljonini 2040. aastaks. Samuti oodatakse märkimisväärset kaubaveo kasvu.